Een vraag over de huidige werking in Zilvervogel Rekkem?

Op deze pagina geven we aan de hand van enkele veelgestelde vragen een blik op de huidige werking van het woonzorgcentrum. 

Laatst gewijzigd op 20 mei 2020

 

 

Is bezoek mogelijk in Zilvervogel Rekkem? Hoe werkt de babbelbox?

Vanaf maandag 25 mei krijgen bewoners en familieleden de mogelijkheid om op bezoek te komen in de speciaal hiervoor ingerichte bezoekersruimte. Bewoners en familieleden worden door het wzc gecontacteerd. Na het maken van een afspraak kan het bezoek doorgaan mits het volgen van de richtlijnen. De startdatum is meebepaald door de situatie mbt COVID-19 én de geplande infrastructuurwerken (heropstart vervangingsnieuwbouw). 

De andere contactmogelijkheden (raamcontact, skypegesprekken, gesprekken op terras ...) blijven ook mogelijk. 

Een bezoek op de woongelegenheid van de bewoner is bij uitzondering mogelijk voor familieleden van bewoners in de laatste levensfase mits voldoen aan een aantal voorwaarden en na bespreking.

 

 

Wanneer kan ik een familielid/bewoner opbellen of skypen?

We organiseren vaste tijdstippen waarop u kan in contact komen met uw familielid/bewoner via skype of via een raamcontact. Hiervoor maakt u een afspraak via info.rekkem@zilvervogel.be.

Hoe zijn de afspraken rond de persoonlijke was van de bewoner?

Als bewoner en familie kan u kiezen 

  • u doet beroep om een externe firma waarmee wij samenwerken. De factuur wordt toegevoegd aan uw maandelijks verblijfsfactuur. Een overzicht van prijzen kan opgevraagd worden via info.rekkem@zilvervogel.be. 
  • de familie staat zelf in voor het wassen van de kledij. 

 

Afspraken bij het zelf wassen:

  • Ophalen en terugbrengen van de was gebeurt op een vast tijdstip. Concrete afspraak hiervan spreekt u af via info.rekkem@zilvervogel.be 
  • De was wordt geleverd in twee plastieken zakken nl. was in één zak en dichtknopen. Deze zak in een tweede zak plaatsen. 
  • Bezorg ons de propere was in twee zakken (zie hierboven). 
  • De geleverde was wordt pas 24u later bij de bewoner bezorgd. 
  • Tips bij het wassen van de vuile was:
    • schudt de was niet op en breng deze meteen in de wasmachine 
    • was bij voorkeur op 60° en droog de was voldoen (indien mogelijk in droogkast) 
    • was uw handen met veel zeep en water 

 

Kan ik een kaartje schrijven naar de bewoners?

Heel graag! Onze bewoners ontvangen graag kaartjes en brieven. Met veel enthousiasme lezen de medewerkers de kaartjes voor. 

Kaartjes kan je 

  • versturen met de post naar wzc Zilvervogel Rekkem, Priester Coulonstraat 9, 8930 Rekkem
  • of deponeren in de bus aan de inkomdeur van het woonzorgcentrum 
  • of meegeven met de propere was

Hou er rekening mee dat alle post 24u later bezorgd wordt aan de bewoners

 

Gezocht: mondmaskers - beschermkledij ...

Heeft u nog mondmaskers (model chirurgische mondmaksers of FFP 2) liggen? 1 exemplaar, 5 of een hele doos ... we ontvangen ze zeer graag. Ook beschermkledij is welkom. Maak hiervoor een afspraak via info.rekkem@zilvervogel.be. Alvast BEDANKT!

 

Tip: wil je voor jezelf een mondmasker maken? Voor het correcte model en werkwijze verwijzen we naar de website maakjemondmasker.be. 

 

Hoe blijf ik op de hoogte van het wonen en leven in Zilvervogel Rekkem?

We zetten hiervoor in op 

  • Deze website. Je leest op de website:
  • Onze facebookpagina. Elke dag plaatsen we foto's van de bewoners van de verschillende woonvormen. 
  • De nieuwsbrieven via mail. Elke week ontvangen familieleden van de bewoners via mail een nieuwsbrief met info over de werking.
  • Skypen en telefoneren rechtstreeks met de bewoners. Meer info hierover lees je bij de specifieke vraag 'wanneer kan ik een familielid/bewoner opbellen of skypen?' Ook een individueel raamcontact kan geregeld worden. Meer info lees je bij de vraag ivm raamcontacten. 
  • Vanaf 25 mei is bezoek in het woonzorgcentrum in de speciaal ingerichte bezoekersruimte mogelijk. Meer info bij de vraag ivm bezoek.

 

Wat doen de bewoners in het woonzorgcentrum?

Uiteraard missen we het bezoek in ons woonzorgcentrum. Als open huis zijn we in Zilvervogel Rekkem gewoon van heel wat mensen over de vloer te krijgen. Maar nu moeten we het doen met een aangepaste regeling.

Door de maatregelen verblijven alle bewoners op hun eigen woonvorm. Het wonen en leven speelt zich af op de woonvorm. 

Wat doen we ?   

  • Het hele team van Zilvervogel Rekkem neemt de tijd om kort of lang een gesprekje te voeren, een kaartje voor te lezen, toelichting te geven bij de situatie ... 
  • Elke dag worden op de woonvorm activiteiten georganiseerd zoals bakken, samen zingen, samen de krant lezen ... 
  • Een bezoek aan de kapster is niet meer mogelijk. 
  • De kiné wordt georganiseerd op de woonvorm. 
  • Misvieringen gaan niet meer door. 

 

Hoe geraak ik aan de post op naam van de bewoner?

U volgt de post op van de bewoner. Er zijn verschilllende manieren om deze post te kunnen ontvangen:

  • U staat in voor de persoonlijke was van de bewoner? De post wordt meegegeven. 
  • OF we sturen de post naar u door. We bundelen de post en wekelijks (of de afgesproken frequentie) wordt de post naar u verstuurd. De kost (postzegel) wordt hiervoor aangerekend op de verblijfsfactuur van de bewoner. 

 

Wat als de bewoner/mijn familielid symptomen vertoond van COVID-19?

 Alle bewoners worden er dagelijks attent gemaakt op de preventieve maatregelen zoals 

  • hou afstand van elkaar 
  • was de handen met water en zeep 
  • ...

Alle medewerkers zijn alert voor symptomen (koorts, hoest of andere luchtwegklachten zoals keelpijn, ademtekort ...) bij de bewoners. Bij het vaststellen van een symptoom wordt de CRA, huisarts en de familie gecontacteerd. Een test wordt indien nodig afgenomen in het woonzorgcentrum. De familie wordt op de hoogte gehouden.  

Bewoners waar COVID-19 is vastgesteld (een positieve test) worden verhuisd naar de cohortafdeling. Meer info over deze cohortafdeling kan je lezen bij de vraag: hoe werkt een cohortafdeling?  

Kan ik een pakje afgeven voor een bewoner?

Een pakje kan afgegeven door te plaatsen op de locatie van de was. 

Opgelet:

  • de pakjes worden pas 24u later bezorgd aan de bewoners.
  • door de heropstart van de bouwwerken is de ingang verhuisd naar de K. Vinckestraat. Meer info op: https://rekkem.zilvervogel.be/Bouwinfo

 

Hoe werkt een cohortafdeling?

Een cohortafdeling is een gesloten afdeling waar enkel een beperkt aantal medewerkers binnen mogen na het aantrekken van het nodige beschermingsmateriaal (gespecialiseerd masker, beschermingspak, gezichtsscherm, handschoenen ...). Het team heeft vorming gekregen en krijgt dagdagelijkse ondersteuning. Het team staat dag en nacht in voor het begeleiden van de bewoners. 

De bewoners kunnen op kamer verblijven maar kunnen ook in de living zitten. Door het samenbrengen van de bewoners met COVID-19 kunnen we meer bewegingsvrijheid geven aan de bewoners én kunnen we een gespecialiseerd team laten instaan voor kwalitiatieve zorg. Op de cohortafdeling is ook aandacht voor het onderhouden van de contacten met de familie via oa skypegesprekken en raamcontacten. 

De dag verloopt op maat van de bewoner. Afhankelijk van zijn noden en zorg wordt samen met de bewoner bepaald hoe de dag eruit ziet. 

 

 

Hoe kan ik een raamcontact regelen?

Bij een raamcontact kan u, de bezoeker, een bewoner ontmoeten op een veilige manier. De raamcontacten gebeuren op twee locaties en op afgesproken tijdstippen. Voor en na elke raamcontact wordt het raam (aan beide zijden) ontsmet zodat de raamcontact op een veilige manier kunnen verlopen. 

 

Meer info en een afspraak aanvragen kan via info.rekkem@zilvervogel.be

 

Op bezoek komen in het wzc is mogelijk vanaf maandag 25 mei. Hiervoor werd een speciaal ingerichte bezoekersruimte, de babbelbox, aangemaakt. Meer info hierover bij de vraag mbt bezoek.